måndag 14 februari 2011

att säga nej till reklam

Produktplacering dvs. att låta skådespelare i TV och film, rock och pop-musik använda speciella märken är inget nytt. Om man tittar bakåt används t.ex. IBM thinkpad i många TV-serier från tidigt 90-tal. Poliser på gatan är utrustade med Motorola och när man förflyttar sig till samma TV-serie en bit in på 2000-talet, är det DELL laptops som används av polisen och Blackberrys av befolkningen. Godismaskinerna spottar ut en viss sorts candybar, polisens omärkta bilar under en säsong är Toyota 626. Meningen är att vi ska vänja oss vid att se människor använda en viss produkt och identifiera oss med den produkten. Detta är speciellt viktigt när man t.ex. saluför vissa produkter med hjälp av sex. Vi ska vilja vara den där killen som luktar gott och blir överfallen av tjejer eller tjejen som plockar upp en hunk på gatan, eftersom hon just har rakat sig under armarna. Det gäller att få produkten så lockande som möjligt och att få oss att utan att vi märker det vilja ha ett likadant liv, likadan bil, häftig mobil, dator... ja allt som företag försöker göra reklam för och tvinga oss att köpa. Men allt eftersom vi tröttnar på reklam, byter kanal, kastar pappersreklam och så vidare, hittar man på nya sätt att pracka på oss produkter "du bara måste ha!" must have som det heter over there. Är man uppmärksam så märker den som är det denna överdrivna produktplacering och utvecklar motståndskraft mot den. Om du märker att någon vill sälja då är reaktionen just att inte vilja köpa. Det får alla lära sig i grundkursen för försäljare och i marknadsföring. I TV-serien Law & Order som gick i 20 år, gjordes under en säsong reklam för dödsstraff, varje avsnitt handlade om hur viktigt det var att döma någon till döden. Att göra placering av politiska budskap är alltså även det gångbart. Och precis som när det gäller all annan reklam så är den som är aningslös eller bara lat, ett lätt offer för produktplacering. Men har man lärt sig att leta efter dolda budskap, då är det lätt att se den och ännu enklare att säga nej till reklam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar