tisdag 25 januari 2011

Beklagligt!

Det är beklagligt att grupper ställer sig mot varandra. Det är beklagligt med rasism och det är beklagligt med antinationalism. I DN skriver man att "rasister på nätet försöker skrämma medier till tystnad". Det stod vad jag vet inget om att vissa i Sverige använde media till att skrämma enskilda till tystnad! Strax efter valet var det hätska tongångar och förslagen haglade både i media och bland "extremister" på nätet på vad man skulle göra med dem som hade röstat på SD i valet. Våld mot misstänkta väljare som lagt sin valsedel på "fel" parti ansågs inte alls fel utan snarare något som de hade sig själva att skylla för. Jag kan komma ihåg en känd Svensk som stod upp och sa något liknande att "om man skapar ett vi-och-dom-samhälle så får man räkna med sånt!". Nu skapar man aktivt ett vi och dem samhälle där de som anser att det är viktigt att slå vakt om Svenskheten kallas för "dom" och alla andra är "vi". Jag ogillar all sorts rasism oavsett om den är riktad mot Svenskar eller invandrare/nysvenskar/främmande/utanförskap/och allt man kallar människor som flyttar till Sverige från andra delar av världen.  Och alltså vill jag inte tillhöra varken "vi" eller"dem" som ogillar invandrare eftersom de är invandrare, eller Svenskar eftersom de är Svenska. Jag vill inte tillhöra dem som "vill stärka" skyddet för en grupp att slippa mobbas för sitt ursprung, men inte stärker den andra gruppens skydd. Det är beklagligt med rasister som har mer hår än hjärna, men det är ännu värre med en sjuk demokrati som inte klarar av att hantera yttrandefrihet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar