onsdag 26 januari 2011
Män inte farligare
Om alla körde som en kvinna skulle vi ha halverat antalet olyckor för flera år sedan”, säger forskaren Åsa Ersson vid Trafikverket. Och det i en artikel i DN som har rubriken "Män farligare än kvinnor i trafiken." I vilken det konstateras att män oftare är inblandade i dödsolyckor i trafiken. Nyckelordet här är EN kvinna. Eftersom det inte är direkt okänt att det faktiskt är fler män som kör bil och alltså borde andelen män procentuellt överstiga antalet kvinnor som överhuvud taget sitter bakom ratten! Undersökningen visar alltså INTE att män är farligare, bara att de är överrepresenterade i olycksstatistiken. Värdelösa illa underbyggda undersökningar som syftar till att göra män sämre än kvinnor på ytterligare områden behövs inte! Hur har man t.ex. burit sig åt för att säkerställa hur många kvinnor kontra män som vistats i trafiken varje dag? Om det t.ex. vore 1000 män och 3 kvinnor (våldsamt förenklade siffror) som körde bil, då skulle det vara konstigt om inte män vore överrepresenterade i olycksstatistiken. Och vem är den som initierade olyckan? Vem var skuld! Dessa faktorer måste tas in i beräkningen om en undersökning ska kunna vara rättvis. Att ljuga med statistik kan alla om man bortser från att räkna på rätt sätt!
Etiketter:
felvisande,
kvinnor,
lögner,
mänskliga rättigheter,
statistik,
trafik
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Även om hänsyn tas till hur mycket män och kvinnor vistas i trafiken är det en klar övervikt för männen. Både när det gäller olyckor utan och med dödlig utgång.
SvaraRaderaOm vi utgår från Statens väg- och transportforskningsinstitut siffror, så kör män i genomsnitt 26 kilometer per dag och kvinnor 10 kilometer.
http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=4900
Det innebär att män, per kilometer och dag, orsakar 2,8 procentenheter av olyckorna, jämfört med kvinnor som orsakar 2,3 procentenheter av olyckorna per kilometer och dag.
Av dödsolyckorna, som orsakas till 94% av män, innebär det 3,6 procentenheter av olyckorna per kilometer och dag, jämfört med kvinnornas 0,625 procentenheter.
Om klantiga fotgängare oftare hoppar ut framför män, än fordon som framförs av kvinnor så är män utsatta för fler incidenter. Inte automatiskt sämre förare! Och det har inte så mycket att göra med hur många kilometer som det ena eller andra könet kör. Att män skulle vara farligare än kvinnor i trafiken går alltså inte att dra som slutsats! Man får t.ex. ta hänsyn till i vilken trafikmiljö och vilka sträckor (områden)kvinnor kör mest, hur demografin bland andra trafikanter ser ut, med mera med mera...
SvaraRaderaDet är med andra ord inte säkerställt att män kör sämre. Rubriken och konstaterandet att "om alla män körde som kvinnor så skulle det bli säkrare", stämmer inte. Möjligen skulle antalet körda kilometer då minska och därmed möjligheten för olyckor minska.
Hör upp män! Vi ska vara stolta över att vi förorsakar fler dödsolyckar, dör i förtid, är ute i krig och uppenbarligen är allmänt mer riskbenägna än kvinnor - det är därför vi idag har elektricitet, ångmaskinen, bilen en välutvecklad industri så att kvinnorna kan gå omkring i smink och högklackat hela dagarna och shoppa meningslösa saker.
SvaraRadera/Marcus - Könskampen är patetisk. Det har aldrig varit någon.
Så kan man också se det, men det hjälper knappast debatten att erkänna att män kör slarvigt, är våldsverkare eller pedofiler i högre utsträckning än kvinnor.
SvaraRadera