måndag 24 januari 2011

Forskare gläntar på vidöppna dörrar

Är det inte fantastiskt DN slår rekord i snuttighet i den lilla blänkaren om att forskare har upptäckt att IKEA liksom alla andra varuhus är byggda för att maximera försäljning och få människor att handla det de egentligen inte kom för att köpa. Livsmedelsbutiker har mjölk längst in i butiken. Trots att det är ett baslivsmedel som i stort sett alla köper! Godishyllan står där man köar vid kassan och frestas att handla under tiden. Längst fram i affären står DVD-filmer, leksaker och sådant som livsmedelskonsumenten INTE kom för att köpa.
Jag förundras över hur man kan kalla det för forskning, vanligt sunt bondförnuft. Något alla kan komma på men somliga av oss inte klarar att stå emot! Jag funderar på ifall det inte finns någon sysslolös forskare där ute som kan ta tag i frågan om röda prislappar lockar till köp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar