måndag 31 januari 2011

Varför ge dem glädjen

Först av allt låt mig klargöra en sak, jag mobbades svårt i början av min skoltid och det var flera gånger som jag funderade på meningen med att bli mobbad. Men jag berättade aldrig för mina föräldrar att jag mobbades eller av vem. Varför? Jo eftersom jag hade gjort det en gång och min pappa undrade vad jag hade gjort för att förtjäna stryk! Och då kom jag på att det gick att undgå mobbning (Svensk stavning) genom att smälta in mer och att inte vara uppkäftig.Till sist vann jag också över dem som mobbade mig genom att de slutade. det var ingen idé eftersom jag inte tycktes ta åt mig och inte heller skvallrade jag. Men nu handlar inte mitt inlägg om att smyga och lägga sig platt. Däremot handlar det om själva grunden till att barn mobbar varandra. Barn tittar i första hand på sin egen grupp och vad de tycker verkar normalt. Om någon sticker ut, får de inte vara med och leka och ifall den som ska hållas utanför försöker kämpa sig in så försvaras reviret. Antingen vinner den som mobbas ut och kommer in eller så får den stryka på foten och hitta annat att göra. Så fungerar det i naturen och också bland oss människor som har tappat greppet om nedärvda djupt kodade beteenden.
Men det viktiga här är att man försöker sätta plåster på ett kulhål. Förnedrings TV, reklam som mobbar tjocka människor, o-coola individer och avvikande element. Den produceras av vuxna. Vuxna som ska föregå med gott exempel, men istället sätter barn framför dokusåpor som just går ut på konfrontation, gräl, mobbning och ultimat uteslutning ur gänget. Detta lär vi våra barn, samtidigt som vi försöker göra något åt mobbning i skolan. "Måns" var kanske en av de barn som förr eller senare skulle ha fallit offer för den mobbning som utförs av samhället. Va!! Ja det är bara att titta tillbaka till efterspelet av senaste valet, där vuxna människor på allvar menade att de som hade röstat "fel" i valet skulle deporteras. Och i Måns fall, gick föräldrar in och försökte "medla", men det de ville var att lägga tyngd bakom Måns att slippa bli mobbad och självklart så blev han en tjallare och skulle straffas. Så är det i vuxenlivet också. Anmäl någon till polisen eller myndighet och du lär uppleva både hot, mobbning och eventuellt fysisk misshandel! Skolan ska lära för livet och vi vuxna ska lära barn vad som är rätt och fel, men det gör vi inte genom att å ena sidan lära ut mobbning via förnedrings-TV, att smala är mer värda än de som har kött på benen, att människor som inte tycker om en viss stil är o-coola. Det gör vi genom att förklara att det som händer på TV är iscensatt, regisserat och tillrättalagt för att skapa en fantasivärld. En fantasivärld som verkar ha skapats av vuxna som tyckte att det var jätteroligt att mobba kamrater i skolan. Mobbare finns överallt och det lär komma nya Måns-fall så länge vi inte slutar sätta plåster på benbrott (en skada som vi själv har skapat!)

Titta t.ex. på detta en tjej som ville vara annorlunda och gå sin egen väg, hon är stark nog att stå för "sin stil" och hon kommer antagligen att komma långt med det i livet. Där kommer ingen att säga att hon inte duger, eftersom mobbare oftast är svaga personligheter som respekterar dem som framför sitt budskap på rätt sätt. Man kan vara egen utan att störa andra, men stör gör man bara genom att existera. Mobbad blir man bara om någon kommer åt att göra det. Det finns Måns-människor och det finns Erika-människor. Den ena kommer att gå under i det hårda samhällsklimat som de inte kan hantera och den andra använda sin styrka till att lära andra att vara det de är, inte bara utåt utan även inuti sig själva. För till syvende och sist. Varför ge dem glädjen att göra som de vill och inte som du själv tycker är rätt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar