torsdag 14 april 2011

Man bygger två kategorier

Spotify ska bli mindre attraktivt
Jo så blir det. Efter att ha varit ett reellt alternativ till att ladda ner musik via P2P eller bittorrent. Jag skaffade eftersom jag har en kollega som hade Spotify, ett konto och spelade ett kort tag musik på min dator och undrade varför någon längre laddade ner musik när det gick att lyssa så lätt och faktiskt gratis! Men nu är det dags att när tillräckligt många har blivit fast sänka kvalitén på tjänsten. Man spekulerar om ifall förändringen att kunna lyssna mindre gratis har med krav från skivbolagen att göra och det är klart att det har! Inte släpper skivbolagen in en tjänst på den enorma USA-marknaden om de inte gör som farbror säger. "Gör det dyrare att lyssna eller det blir inga affärer. " Musikjättarna tror nämligen fortfarande på att det är den så kallade fildelningen som är skuld till vikande försäljningssiffror. Skivbolagen tror att varje nedladdad låt är en missad försäljning, men så är det självklart inte.

Det vore ju som om en tillverkare av TV-apparater skulle förutsätta att bara man förhindrade att människor kunde titta på andra TV-apparater, då skulle man sälja en ny apparat för var och en som inte längre kunde titta på TV hos grannen. Eller varför inte t.ex. om ICA skulle förutsätta att alla som provsmakar en maträtt i demonstrationsbåset också är en missad köpare! Det finns mängder med människor som provsmakar jämt, men aldrig handlar eftersom de inte tycker om smaken eller priset tillräckligt mycket. Människor som visst kan titta på TV hemma hos grannen när de är där och lånar en kopp socker, men som anser sig klara sig utmärkt utan TV-apparat hemma hos sig själv eftersom det ändå inget finns att se!

Det är som vanligt inte tillgången som styr storlek på efterfråga utan tvärt om. Och när det gäller Spotify, så klarar jag mig utan musik har jag märkt. varför betala för något som finns gratis. Gratis Spotify räcker och räcker det inte, ja jag är inte intresserad av Spotify i mobilen och behöver inte ha öronen fulla med brus hela dagarna heller. Alltså blir Spotify något jag avinstallerar den dagen jag kommer ihåg att göra det. Och om man sänker kvalitén på något men höjer priset, då söker sig de missnöjda bort till andra alternativ. Från alltså vara nöjd med lite betalt vill man nu ha mer och skapar i och med det en del av människor som inte har försökt vara utan musik, som betalar. En som är av samma typ, men inte vill betala mer och laddar ner från nätet, lånar på bibliotek, spelar av andras skivor och skaffar sig gratis musik. Och den andra halvan som skiter i att betala något och provlyssnar gratis på annat sätt. Jag kommer förresten ihåg att jag har varit inne i en skivbutik för några år sedan, när man kunde provlyssna på korta snuttar ur skivor för att avgöra om man ville köpa. Det finns alltså inte längre. Men idag är ju också det mesta samplingar och remixer av greatest hits, best of, oldies osv. Så vad fanns att provlyssna. Jag hörde en kvinnlig artist som i radio sa att det tog ungefär 10 minuter att skriva en låt. Jag är själv kompositör och musiker, jag kan komma på en slinga, ett ord eller harmoni på ett par minuter. Men en låt som håller att lyssna på mer än en gång eller 100 gånger om man har rökt massor med svamp, den skriver man inte på ens en timma!

Det är kanske där vi har boven, låg kvalitet och högt pris!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar