tisdag 15 mars 2011

Nu får de sansa sig!

Obetalda skadeståndsskulder är tydligen den vanligaste orsaken till att unga 15-17 år hamnar i kronofogdens register. Nyss var det SMS-lån som var den vanligaste orsaken och det krävdes krafttag mot hur lätt det var att skuldsätta sig. Och frågan jag ställer mig och som alla borde ställa sig är:
Om det är vanligast att unga hamnar hos Kfm på grund av skadeståndsanspråk, hur många brott måste det då inte begås i timman av ungdomar i tidigare nämnd ålder. Jag ser framför mig horder av våldsamma ungdomsgäng som slår ner eller förstör för miljonbelopp!
Är det inte fel i sättet att räkna någonstans eller är det helt enkelt inte så viktigt hur man uttrycker sig. Om det är så, vilket jag hoppas att det inte är. Då borde DN och alla yrkesdemonstranter resa sig mangrant och kräva att lagstiftare tar tag i den livsfarliga situation som har uppstått. Där ungdomar förstör mer per dag än vad det tas SMS-lån!
Å andra sidan anser jag att det är just vad man borde ha gjort för länge sedan, haft ett solidariskt betalningsansvar alltså. Att vältra över skulden på föräldrar, som vissa förspråkar är att göra det enkelt. Föräldrar kan inte i varje enskillt fall hållas ansvarig för att de inte har kedjat fast sin tonåring i elementet hemma!
Föräldrar kan heller inte avkrävas att följa efter sina tonåringar på deras eskapader i natten.
Däremot kan man självklart kräva att vuxna tonåringar (föräldrar) tar ett större initiativ när det gäller att prata med sina barn om vad som är rätt och fel. Och det kan de bara så länge de slutar att vara kompisar och förvuxna barn! Har man blivit förälder, måste man också inse att det är dags att växa upp. I annat fall ska man inte skaffa barn alls. Barn är som jag har skrivit i en tidigare blogg, ingen rättighet, det är en skyldighet att ta hand om efter att man har varit med om att sätta människor till världen. Vi kan inte likt göken, sätta våra ägg (barn) i andras bo (dagis) och låta dem växa upp hur som helst. Föräldrar måste ta ansvar, men att göra en anka av en fjäder och att i stort sätt påstå att den vanligaste anledningen för unga att hamna i Kfm´s register är "skadeståndskrav", det är oförsvarligt. Och antagligen totalt fel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar