tisdag 15 mars 2011

Ramsan Isaak

Jag har flera gånger och senast idag läst en av Europas största dagstidningar och hittar inget.
Jag ser räkneverket ticka varje dag och undrar ständigt varför det räknar, Själv hade jag inte haft en aning om Dawit Isaak om det inte hade varit för att han en "svensk journalist" hade åkt till Eritrea för att arbeta politiskt mot regimen där. Och jag har ända sedan början frågat mig vad en svensk journalist har för anledning att försöka störta en annan regering! Ja, han ville underlätta för "demokratin" att kunna införas och därigenom bryta sittande makthavares regeringsställning. Jag såg en intervju med Eritreas president, där han förklarade att Isaak hade brutit mot landets lagar när det gäller att Eritreansk press är förbjuden att ta emot utländsk hjälp. Och detta trots att Isaak hade blivit varnad till att sluta. Det är självklart mindre önskvärt med regeringar som försöker kuva sin befolkning, oavsett det är med fysiskt våld, ekonomiskt våld eller andra sätt att förtrycka. Men faktum kvarstår, att man får ta seden dit man kommer. det gäller om inte i Sverige så i resten av världen!
Men oavsett vad så har nog dawit Isaak lärt sig sin läxa nu och visst borde man kunna släppa honom, precis som vissa får amnesti för långt grövre brott än att bryta mot presslagar.
Men brott mot rikets säkerhet! Är det inte upp till varje nation att själv bestämma eller ens kunna bedöma vad som är ett hot mot rikets säkerhet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar