tisdag 8 mars 2011

Var är slöjan!

DN har idag en artikel om de mäktigaste kvinnorna i arabvärlden och jag kom genast att tänka på något som förbryllar mig något. Här i Sverige tiger feministerna stilla om det, emedan övriga i påverkansposition gör allt för att försöka inbilla Svenskar att slöjan är ett frivilligt val, något kvinnor gärna tar på sig. Och absolut inget tvång!
Jag har många gånger undrat vad slöjan innebär för en två-tre åring som hålls i ett fast grepp av sin pappa och är iklädd ibland både tygsvepning och slöja, eller enbart slöja? Hur har det lilla barnet kommit på att hon inte vill se ut som sina jämnåriga lekkamrater på dagis och kunna slänga med håret och visa sitt hårspänne för kompisarna!
Frågan jag ställer mig när jag läser artikeln i DN och tittar på bilderna av de kvinnliga ministrar och företagsledare som porträtteras är....
Varför har så få slöja, ju högre upp och desto mäktigare de är?
Har de inte insett hur härligt kvinnligt det är att svepa in hår och kropp i mängder med tyg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar