tisdag 15 mars 2011

Sverige är fantastiskt!

"Den motvillige monarken" en bok som trots allt sålde bra. Nu släpper förlaget en utökad pocketupplaga! Med extra snaskigheter självklart, så att dyngbaggarna kan gräva och tumla runt i skiten. Jag vill personligen inte ens läsa skiten. 30 (trettio) år gammal kvällstidningsjournalistik. Som handlar om en då ung man som umgicks på det sätt som unga människor gör även idag. Att människor har tid att engagera sig i det som tog slut för i stort sett ett halvt sekel sedan. Camilla Henemark minns jag som en storbröstad frontfigur för Alexander Bard´s dåvarande projekt "Army of lovers". Där varje medlem såg ut som en skandal i sig själv. Jag måste dock säga att jag alltid har funnit Bard underhållande och faktiskt street smart. Man ska inte döma hunden efter håren och det visar sig om något när det gäller Bard. Ingen skrattar heller åt Angus Young där han spelar gitarr som ingen annan i kultbandet AC/DC. Talang har inget utseende den har enbart förmåga.
Men i Sverige spelar talang eller stil ingen roll, här framhålls man som storartad om man vinner en million på spel, men ses som suspekt ifall man råkar ha slitit ihop sin förmögenhet, se fallet Ingvar Kamprad! En man som har satt Sverige på kartan bland industrinationer med sitt IKEA . Men Sverige ärar inte de som ärs bör, man spottar på sig själv, sina celebriteter, sina hjältar och allt det som andra människor i av annan nationalitet håller högt och ärar. Sverige är som jag tidigare har skrivit en parkeringsplats, en avstjälpningsplats för det världen har lämnat efter sig. En jordplätt befolkad av människor som inte värdesätter stil, hårt arbete, traditioner eller sin kung. Sverige är mångkulturellt sägs det, men saknar snart helt egen kultur . De som vill upprätthålla och värna om "det Svenska" bespottas och kallas fula namn. Sverige har inte ens ett riksspråk, bara huvudspråk. Jag hörde en politiker i TV som förklarade att i Sverige har vi 12 (tolv) riksspråk! Är det konstigt att många av dem som är födda i Sverige inte kan något av dem ordentligt?
Jag tycker det inte, och självklart frossas det i glamour som går att hitta hos andra kungahus och i andra makthavares liv. I Sverige försöker man ständigt gräva ner allt som är värt att fira.
Sverige är fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar