fredag 6 maj 2011

Ansiktsboken måste tvättas

"Facebook flödar av spam" Ska man behöva vara expert för att inse att FB (populär förkortning av Face book) ÄR SPAM?
Folk klickar på länkar dagarna i ända och får reda på vad spåkulan säger, vilka kändisar de är lika, hur de mår, hur sexiga de känner sig.... och värst av allt. "SE VEM SOM HAR BESÖKT DIN PROFIL"

En applikation på FB som inte enbart gräver igenom din profil, dina intressen, dina gilla klick, dina foton, dina inlägg. Utan också dina vänners. Ja du som godkänner att "applikationen får tillgång till..." ger direkt utan att fråga någon tillstånd att snoka i dina vänners profil! För självklart finns någon bakom dessa små program. Någon som samlar in kunskap om vad du och dina vänner gillar. Kan specialrikta reklam just till din profil på FB. Som säkerhetsexpert vet jag att inte klicka på länkar som är ointressanta. Ungefär som jag inte ringer eller frågar "vem?" på ett okänt mobilnummer som sms:ar eller ringer en signal på min mobil.

Jag har allvarligt funderat på att spärra min FB-profil helt men det skulle vara kontraproduktivt eftersom jag då inte skulle kunna hålla kontakt med mina kamrater och affärskontakter. Mitt nätverk!
Nätverkande var vad FB från början var. Nu är det en tummelplats för barn som aldrig växer upp, sidor som länkar till porrsajter, reklam och skräp som är totalförbjudet att ens prata om.
Face book behöver tvättas ordentligt. Några 500 miljoner användare har de inte. Många av sidorna är drönare, dvs enbart länkar eller reklam för porrsajter eller ännu värre.

Så tänk på det nästa gång du klickar på en länk, läs villkoren och vad du ger ditt tillstånd till. Dina vänner kanske inte alls vill dela med sig av sin profil till en av dina spel. Och ärligt sagt, har du funderat på av vilken anledning en applikation vill ha tillgång till din profil, även när du inte använder spelet, applikationen?

Och så åter till att Facebook har nolltolerans gällande naket. Det är bara löjligt! Facebook är rena porrsajten.
sök på nästan varje sexuell perversitet och du hittar en "gemenskapssida" som Facebook kallar det. En gemenskapssida skapas automatiskt så fort någon anger ett intresse eller en aktivitet som inte redan finns på FB. Det finns gemenskapssidor för håriga underarmar, orakade kön, barnmodeller, minderåriga, lolitas... ja listan kan göras lång och nakenbilder bland alla dessa sidor hopas fortare än vad FB lyckas med att plocka bort dem. På flera sidor skriver innehavaren dessutom hur många gånger de har fått sina konton inaktiverade. Det är vad som händer om FB hittar något de inte tycker om. 
FB må säga att de har nolltolerans mot naket men de har väldigt långt kvar innan de har noll nakenbilder och andra perversiteter bland sina sidor. De framstår inför mig som löjliga när de plockar bort Zorn och reklam för biofilmer, innan de har städat bort det verkliga snusket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar