torsdag 5 maj 2011

David Isak har suttit fängslad

Det är en ständigt tickande räknare som finns på DN´s webbsida. Varje dag kan man läsa hur många dagar han har suttit fängslad och anledningen till att han sitter är enligt vad jag hörde Eritreas president ge, var att han hade brutit emot presslagar i landet och det trots uppmaning att sluta! Nå, det får vara hur det vill med den saken. Men eftersom jag lyckades snubbla över en artikel om WAN i DN. Så blev jag intresserad.
WAN en "världsomspännande organisation" skriver DN. Och jag fick genast ingivelsen att googla efter förkortningen och resultaten jag fick är minst sagt förvirrande.
Enligt Wikipedia:  Ett Wide Aria Network , eller nationalitetsbeteckning för motorfordon i Nigeria (i Sverige har vi beteckningen "S")

Men helt taget ur luften kan det väl inte vara. Och det visade sig efter lite extra forskning inte vara som DN skriver, utan om de hade varit mer noggranna så skulle de korrekt återge namnet som WAN-IFRA och de har sin nordiska gren här
Och när jag surfar in på FAZ (en av världens största dagstidningar) och letar efter daviid isaak får jag följande resultat ?

Det får mig att undra om han ens existerar annat än som möjligtvis en eritreansk oppositionell som har bott i Sverige. Och som av någon anledning är speciell därför. Är han en myt ungefär som "Big Foot"?

Han lär enligt en artikel som jag hittade på nätet ha varit den som grundade en tidning i Eritrea som var oppositionell och agiterade mot regeringen. Och då klarnar det lite. Aha! Ytterligare en revolutionär, som har hittat till Sverige men varit korkad nog att åka hem igen och åka fast.
Nåja, varför ska vi ta hand om andra länders brottslingar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar