torsdag 19 maj 2011

"Spå väder"

Det heter "förutsäga" och är faktiskt lite svårare än att titta på moln. Som utbildad i Metereologi, har jag då jag har suttit i flygledartorn ofta behövt svara privatpersoner när det gäller planerade aktiviteter. "Kan jag ta ut mitt flygplan imorgon", "kan jag satsa på att min grillfest inte kommer att förstöras av regn?" Och min metereologiska analys byggde jag på en samling av data som omfattar allt från hur vindar har rört sig, hur vädret ser ut som helhet, specifika klimatförhållanden (som exempelvis förekommer på Gotland). Visst alla de molntyper som nämns i artikeln är korrekta, men sättet att identifiera dem brister. Ett Cumulunimbus, kan inte med blotta ögat identifieras genom att det  har en isig översida (det ser man inte från marken). Det går däremot att inse att det är ganska kallt på mellan 5000-7000 meters höjd (där Cumulunimbusmoln sträcker sig.) Det går t.ex. att se om det regnar ur ett moln på väldigt långt håll, Cumulusmoln kan snabbt utveckla sig till cumulunimbus när flera molnskikt klumpar ihop sig och bildar mäktiga och magnifika domedagsliknande Jättemoln typ Cumulunimbus.
Det var med andakt jag tittade på dem och kände mig väldigt liten framför dessa moln som kunde spy ur sig naturkatastrofer och oväder. Det karaktäristiska "städet" på runt 7000 meters höjd visade att nu blev det åska!
Att spå väder kräver träning och en mängd data. Och t.ex. de "spådomar" som SMHI lämnar ifrån sig bygger på omfattande mätningar av både lufttryck, vindars beteenden, varm och kallfronters läge samt till sist en kvalificerad bedömning av helhetsläget. Det är vad väderprognosen är. Visst kan man lita på SMHI, men till en prognos som sträcker sig över 3-4 dagar bör man inta en skeptisk hållning. Det finns många stormar, virvlar och naturkrafter som kan bestämma sig för att göra lite annorlunda så att vädret blir väldigt långt från vad man har tänkt sig från början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar