torsdag 26 maj 2011

Var tredje utan jobb

Då vet jag det, att var tredje "ung invandrare är arbetslös". Och jag såg i en blogg som rättframt från vänsterkanten konstaterade att anledningen till eländet är regeringens brist på vilja att göra det drägligt för alla som inte har något. Och hur jag än försökte så slutade det inte rassla i skallen. Min kulram ville helt enkelt inte godkänna att minus plus minus är plus i verkligheten. Matematiskt så är det sant att -1 + -1 = 0. Det beror på att om man tar bort 1 (minus) från ett minus. Då blir summan 0 alltså jämt ut. Och det måste vara så alla rättframma från vänsterkanten och regeringen räknar (är det Anders Borg). Att om vi har en brist på låt oss säga 1000 lägenheter i Sverige (-1000) och är generösa nog att bjuda in 1000 bostadslösa, så ska summan bli noll i brist. Nej självklart är det inte så.

Om vi har brist på bostäder åt folk som finns i Sverige får vi knappast mindre brist av att vi "generöst" skaffar fler bostadsbehövande. Vi gör inget som kortar sjukvårdsköer genom att börja bjuda in nya vårdbehövande innan vi har byggt bort krisen i sjukvården som redan finns. Har vi en skola som saknar resurser att utbilda alla elever till fullgoda medborgare, då blir det inte...ja ni fattar! Och likadant med arbeten. Det är illa att var tredje ung invandrare i Sverige är utan jobb, men lika otrevligt är det att vi inte först gör något åt bristen på riktiga arbeten åt dem som bor i Sverige. Det är riktigt inkompetent.

Borg borde om någon veta vad Debet och Kredit är. En inkomst måste in i kredit och ut i Debet på ett annat konto. Om resultatet blir minus, finns det fel i bokföringen. Med tanke på Borgs lön så borde han vara en av de bättre ekonomerna i landet (eller har han bara rätt vänner.) Han har å andra sidan sagt att han vantrivs med jobbet som finansminister och vill jobba på ICA. Och jag hoppas att dom gör honom till viljes. ICA drivs ju inte med mina skattepengar. Alltså kan jag skita i deras bokföringsresultat, till det har vi en skattemyndighet som också är skattefinansierad. Men arbetslösheten bland unga invandrare är faktiskt ointressant om man inte först ser till att få fram vettig sysselsättning åt alla icke unga invandrare.

Tittar på TV 4 morgon efter morgon och ser "En mamma från Ekerö som ringer hem" hon säger något jag inte kan förstå, men man är snäll nog att översätta med text och det hon pratar om är något hon ska laga till tre personer varav en inte ska komma för sent. Jag fattar inte vad det är heller och vilket språk är det? SEnare är jag på stan och hör samma tungomål tjattras, vänder mig om och ser nyanlända, nej dom har bott i stan länge! Men det ska kallas nyanlända, i Sverige finns inga invandrare bara nyanlända som står utanför.
Jag förstår på kvinnornas täckta kroppar och ansikten att de är muslimer. Aha, det var muslimska hon pratade i reklamen, tänkte jag.
Och så funderar jag på varför man har en muslimska (heter det så) som reklampelare för morsdag i Sverige. Varför har man glömt bort Israeler, Palestinier, Somalier, Svenskar, Engelsmän, Amerikaner och alla andra turister i vårt land.
Inte ska vi väl diskriminera någon i utanförskapet genom att bara lyfta fram en av alla nyanlända.
Nej nu får man skärpa sig och se till att inte vara rasistiska i massmedia, eller vad tycker du?

Läs även : 
Hur går det för analfabeterna på arbetsmarknaden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar